گوناگون

پیش شماره‌ های تلفن همراه

اپراتورها به سراسری و منطقه‌ ای تقسیم میشوند. 4 اپراتور سراسری و۲ اپراتور منطقه‌ ای در ایران وجود دارند که در مطلب زیر به اپراتور همراه اول میپردازیم .

اپراتورهای اصلی :

همراه اول IR-MCI

پیش شماره‌های اپراتور همراه اوّل که قدیمی‌ترین اپراتور تلفن همراه در ایران هست ، که پیش شماره‌های آن بیشتر با ۰۹۱x آغاز می‌شوند.که هر شهرستان و استانی پیش شماره متفاوتی دارد .ممکن هست یک پیش‌شماره به یک یا چند استان مربوط باشد . البتّه پیش شماره‌های ۰۹۱۰ ، ۰۹۹۰ ، ۰۹۹۱ ، ۰۹۹۲ و ۰۹۹۳ سراسری هستند.

اوّلین پیش‌شماره ی واگذار شده همراه اوّل که میشه گفت تاریخ تلفن همراه ایران با آن آغاز شد است ، ۰۹۱۱ بود که اولین سری پیش شماره‌های تلفن همراه در ایران به حساب میاد . بعد از اتمام پیش‌شماره ۰۹۱۱ شرکت ارتباطات سیار ایران در سال ۱۳۸۰ مبا درت به توزیع سیم کارت با پیش‌شماره ۰۹۱۳ نمود. دلیل اینکه بعد از 0911 . 0913 انتخاب کردن مشخص نیست .


در دی ماه ۱۳۸۲ طی یک فراخوان و به جهت منطقه سازی پیش شماره‌های همراه اول، فرمت شماره گذاری به 091x تغییر کرد. به‌طور مثال منطقه یک به صورت ۰۹۱۱ و منطقه ۲ به صورت ۰۹۱۲ و …


در رابطه با پیش‌شماره ۰۹۱۰ شرکت همراه اول در ابتدا با تعریف نوع جدیدی از سیم کارت دائمی که هزینه کمتری داره و محدودیت هزینه قبض شروع به توزیع سیم کارت دائمی جدید با پیش‌شماره 0910x نمود . برای هر منطقه از کد همان منطقه در حرف x استفاده کرد.

مانند: استان گیلان با فرمت ۰۹۱۰۱ یا در استان تهران با فرمت ۰۹۱۰۲. سپس با ورود سیم کارت اعتباری در سال ۱۳۸۶ و عدم استقبال از سیم کارت دائمی از سیم کارتهای ۰۹۱۰ برای سیم کارتهای اعتباری نیز استفاده نمود.



پیش شماره‌های اپراتور همراه اول بر اساس پیش‌شماره:



اپراتور سراسری

پیش شماره‌های اپراتور همراه اول بر اساس استان

ردیفاستانپیش‌شماره‌ها
۱آذربایجان غربی۰۹۱۴
۲آذربایجان شرقی۰۹۱۴
۳اردبیل۰۹۱۴
۴اصفهان۰۹۱۳ و ۰۹۱۴ و ۰۹۱۶
۵البرز۰۹۱۲ و ۰۹۱۹
۶ایلام۰۹۱۸
۷بوشهر۰۹۱۷
۸تهران۰۹۱۲ و ۰۹۱۹
۹چهارمحال و بختیاری۰۹۱۳ و ۰۹۱۴
۱۰خراسان جنوبی۰۹۱۵ و ۰۹۱۳
۱۱خراسان رضوی۰۹۱۵
۱۲خراسان شمالی۰۹۱۵
۱۳خوزستان۰۹۱۶
۱۴زنجان۰۹۱۲ و ۰۹۱۹
۱۵سمنان۰۹۱۲ و ۰۹۱۹
۱۶سیستان و بلوچستان۰۹۱۵
۱۷فارس۰۹۱۶ و ۰۹۱۷
۱۸قزوین۰۹۱۲ و ۰۹۱۹
۱۹قم۰۹۱۲ و ۰۹۱۹
۲۰کردستان۰۹۱۸
۲۱کرمان۰۹۱۳
۲۲کرمانشاه۰۹۱۸
۲۳کهگیلویه و بویراحمد۰۹۱۷
۲۴گلستان۰۹۱۱
۲۵گیلان۰۹۱۱
۲۶لرستان۰۹۱۶
۲۷مازندران۰۹۱۱
۲۸مرکزی۰۹۱۲ و ۰۹۱۸
۲۹هرمزگان۰۹۱۷
۳۰همدان۰۹۱۸
۳۱یزد۰۹۱۳


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *