گوناگون

همه‌چيز درباره بلوتوث

درباره بلوتوث همه ما با فناوری بلوتوث آشنا هستيم و تاكنون به شيوه‌های مختلفی از آن استفاده كرده‌ايم. در واقع بلوتوث زمانی به‌عنوان روش اصلی انتقال فايل‌ها مابين گوشی‌هاي همراه در نظر گرفته می‌شد. اين فناوری سابقه طولانی دارد و راه درازی را در مسير تكامل خود طی كرده است. در اين مقاله با ويژگی‌هاي آخرين نسل بلوتوث يعنی Bluetooth 5 بيشتر آشنا می‌شويد.

نسخه ۵ بلوتوث در ماه ژوئن سال ٢٠١٦ معرفی شد. شاید اولین نكته‌ای كه در مورد نسخه جدید جلب توجه می‌كرد، حذف بخش اعشاری از شماره نسخه آن بود. به‌عبارت ساده‌تر، حالا بجای Bluetooth 5.0 با Bluetooth 5 روبرو هستیم. گروه Bluetooth SIG (Bluetooth Special Interest Group) دلیل تغییر مذكور را «تسهیل تلاش‌های بازاریابی، برقراری ارتباط موثرتر با كاربران و آسان‌تر نمودن معرفی به‌روزرسانی‌های مهم این فناوری به بازار» عنوان كرده است. Bluetooth SIG با بیش از ٣٠ هزار شركت عضو از حوزه‌های مخابرات، كامپیوتر، شبكه‌سازی و محصولات صوتی و تصویری، مسئولیت توسعه مشخصات استاندارد بلوتوث، مدیریت برنامه تایید صلاحیت و محافظت از علایم تجاری مربوطه را بر عهده دارد.

بلوتوث

همان‌طور كه اشاره كردیم، مشخصات این نسخه در اواسط سال ٢٠١٦ منتشر شد، اما Galaxy S8 سامسونگ كه در ماه آوریل سال ٢٠١٧ معرفی شد، اولین گوشی همراهی بود كه از آن پشتیبانی می‌كرد. بعدا دو گوشی iPhone 8 و iPhone X شركت اپل نیز با پشتیبانی از این استاندارد معرفی شدند. در واقع پیش‌بینی می‌شود كه عرضه گسترده محصولات منطبق با این استاندارد و بهره‌گیری عمومی از آن عملا از اواسط سال ٢٠١٨ آغاز خواهد شد.

بلوتوث ٥ در فهرست مشخصات خود اعداد و ارقام بسیار جالب توجهی را ارایه می‌كند. برای مثال می‌توان به ٢ برابر شدن سرعت، افزایش برد تا ٤ برابر، افزایش ٨ برابری ظرفیت انتقال دیتا و بهبود همزیستی بی‌سیم اشاره كرد. به‌طور طبیعی چنین تغییراتی یك بهبود چشمگیر در نسخه جدید هر استانداردی محسوب می‌شود، اما در تفسیر مشخصات مذكور باید به یك نكته مهم توجه داشته باشید: شما نمی‌توانید به‌طور همزمان از سرعت ٢ برابر و برد ٤ برابر این استاندارد بهره‌مند شوید.http://cellsim.ir

اجازه بدهید موضوع را كمی باز كنیم. سرعت انتقال ١ مگابایت بر ثانیه‌ای نسخه 4.2 بلوتوث در نسخه جدید به ٢ مگابایت بر ثانیه افزایش پیدا كرده است. از سوی دیگر، برد استاندارد جدید نیز از ٦٠ متر به ٢٤٠ متر بهبود یافته است. با این‌حال شما تنها زمانی می‌توانید داده‌ها را با سرعت ٢ مگابایت بر ثانیه مابین ابزارهای خود انتقال دهید كه فاصله آن‌ها بیشتر از ٦٠ متر نباشد. در عین حال، در فاصله بیش از ٦٠ متر (و حداكثر تا ٢٤٠ متر) می‌توانید ارتباط خود را با همان سرعت قبلی ١ مگابایت بر ثانیه حفظ نمایید.

ظرفیت پیام

همان‌طور كه گفتیم، ظرفیت پیام نیز در استاندارد جدید تا ٨ برابر افزایش یافته است. به‌عبارت دیگر در حالی كه ظرفیت پیام در استاندارد قبلی ٣١ بایت بود، حالا بلوتوث ٥ از پیام‌های بزرگ ٢٥٥ بایتی پشتیبانی می‌كند. ارتقای مذكور باعث می‌شود كه داده‌ها در بسته‌های بزرگ‌تری ارسال شوند كه به‌معنای تعداد انتقال‌های كمتر و زمان انتشار (Broadcast) كوتاه‌تر خواهد بود. دستیابی به دو پارامتر مذكور باعث می‌شود كه مصرف برق این نسخه به‌طور چشمگیری كاهش پیدا كند.

بهبود همزیستی بی‌سیم به حضور در نزدیكی ابزارهای منطبق با بلوتوث كم‌مصرف یا Bluetooth LE (Bluetooth Low Energy) اشاره دارد. بلوتوث ٥ از یك الگوی تصادفی برای جهش مابین فركانس‌ها (Frequency-Hopping) استفاده می‌كند كه احتمال تداخل با عملكرد یك ابزار Bluetooth LE نزدیك كه به‌طور هم‌زمان روی همان كانال RF مشغول انتقال داده است را كاهش می‌دهد. این ویژگی، استحكام كلی ارتباطاتی كه در یك محیط برقرار شده‌اند را به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد.

كارشناسان اعتقاد دارند كه بلوتوث با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود، بیشترین مزیت و تاثیر را در حوزه اینترنت اشیا به‌همراه خواهد داشت. به‌گفته یكی از مدیران Bluetooth SIG، بلوتوث ٥ به جریان متحول نمودن تجربه كاربران از اینترنت اشیا ادامه خواهد داد و ارتباطات IoT قابل اعتمادی را تحویل می‌دهد كه موانع ارتباطی را كاهش داده و یك تجربه عالی از اینترنت اشیا را امكانپذیر می‌سازد.

www.cellsim.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *